Selvityksessä tutkittiin tv-kanavien Univision, UniMás ja Telemundo LGBTG-hahmoja käsikirjoitetuissa ohjelmissa primetimeaikaan kello 19-23. Vaikka amerikkalaisessa englanninkielisessä ohjelmistossa, alustojen määrässä ja sisällössä homojen, biseksuaalien ja transsukupuolisten näkyvyys on kasvussa, espanjankielisessä mediassa suhde ei ole muuttunut viime vuodesta. Nähtävistä hahmoista LGBTQ-hahmoja oli vain 3 prosenttia – 19 hahmoa kaikkiaan 698 hahmosta vuoden aikajaksolla 1.7.2016 – 20.6.2017.  Viime vuonna tulos oli sama 3 prosenttia – tai 14 hahmoa kaikkiaan 516 hahmosta. Raportti on tehty nämä kaksi kertaa.

GLAAD löysi espanjankielisen median hahmoista 13 homomiestä, 3 lesboa, 2 biseksuaalia naista, 1 transsukupuolisen naisen eikä yhtään transsukupuolista miestä. Vain kahdella hahmoista oli ”täysin toteutettu romanttinen ihmissuhde”, sillä tavalla kuin hetero- tai cis-sukupuolisilla hahmoilla yleensä on. Lähes kolmannes LGBTQ-hahmoista, kaikkiaan 6 hahmoa, kuoli oman tarinalinjansa lopussa.

Tilanteen parantamiseksi GLAAD aloitti #PantallaInclusiva-kampanjan.

Williams Instituutin tutkimuksen mukaan vähintään 1,4 miljoonaa Yhdysvalloissa elävää lationoa identifioituu johonkin seksuaaliseen vähemmistöön. Lähes 30 prosenttia samaa skupuolta olevaa paria kasvattaa yhdessä lasta tai lapsia.

GLAADin puheenjohtaja Sara Kate Ellis korostaa raportin johdannossa:

– Viime vuosina yhä vihamielisemmäksi muuttuneessa kulttuurissa, enemmän kuin koskaan tarvitsevat latinot LGBTQ-ihmiset tulla edustetuiksi, sillä he kohtaavat homofobiaa, bifobiaa ja transfobiaa sekä muukalaisvihaa ja maahanmuuttajien vastaisia ennakkoluuloja.

Täällä on listattuna LGBTQ-hahmoja latino-TV:ssä.

Mikä GLAAD?

GLAAD (Gay & Lesbian Alliance Against Defamation) on amerikkalainen median seurantaan keskittynyt järjestö, sen on perustanut joukko media-alan seksuaalivähemmistöihin kuuluvia henkilöitä vuonna 1985. GLAAD pyrkii vaikuttamaan tiedotusvälineiden seksuaalivähemmistöistä antamaan kuvaan. Vuosittain järjestö jakaa GLAAD-mediapalkinnot.