Finlayson lanseeraasi tänään yhteistyössä Tom of Finland -säätiön kanssa taiteilija Touko Laaksosen teoksiin pohjautuvan uuden tekstiilimalliston. Mallisto lanseerataan samanaikaisesti kansainvälisesti 18 maassa Euroopassa, USA:ssa ja Australiassa.
Ensimmäiset Tom of Finland by Finlayson -malliston tekstiilit tulevat myyntiin tänään 20. marraskuuta mallistolle avattuun omaan verkkokauppaan byfinlayson.com sekä Finlaysonin suomen- ja englanninkieliseen verkkokauppaan. Huomisesta alkaen tuotteita myydään lisäksi Finlaysonin Esplanadin myymälässä Helsingissä, joka somistetaan Tom of Finland -tekstiileillä.
Nyt ensimmäiseksi lanseerataan satiinipussilakanat ja -froteepyyhkeet Fellows ja Face to Face -kuosein. Alkuvuodesta 2015 mallisto täydentyy esimerkiksi keittiötekstiileillä. Myös laukkuja ja t-paitoja sekä muita oheistuotteita on suunnitteilla vuoden 2015 aikana.
Tom of Finland by Finlayson -mallisto on Finlaysonin kunnianosoitus Touko Laaksosen taiteelle ja vahva viesti suvaitsevuuden puolesta. Se on myös ensimmäinen askel Finlaysonin kesällä vaihtuneen johdon uuden strategian viitoittamalla tiellä. Malliston myötä Finlayson tähtää kasvuun kansainvälisillä markkinoilla.
Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila (kuvassa vasemmalla) avasi mediatilaisuuden Vanhalla.Puheessaan Kurttila kertoi aloitteen tekstiilimallistoon tulleen Tom of Finland -säätiöltä kahdeksan kuukautta sitten. Finlaysonin tuore johto innostui ideasta välittömästi ja sen jälkeen asiat etenivät nopeaan tahtiin.
Kurttila kertoo, että Finlaysonilla pohdittiin voiko malliston perustaa Tom of Finlandin kuville, pohdittiin suvaitsevaisuuden tasoa – sekä yrityksessä että Suomalaisessa yhteiskunnassa. Mietittiin mahdollista leimautumista. Samalla Finlaysonin tiimi koki vihansekaisia tunteita, lahjakkaan taiteilijan Touko Laaksosen tuotanto oli suomalaisessa teollisuudessa täysin ohitettu.
– Tom of Sweden olisi hyödynnetty jo aikaisemmin, totesi Kurttila.
Mediatilaisuudessa puhui myös Berndt Arell entinen Kiasman johtaja ja nykyään Ruotsin kansallismuseon ylijohtaja ja Tom of Finland – Ennennäkemätöntä teoksen toinen kirjoittaja (kuvassa oikealla).Arell totesi Finlaysonin Tom of Finland lakanoiden olevan erittäin toimivat, hän päässyt testaamaan niitä jo viime yönä miehensä kanssa.
Arell esitteli puheenvuorossaan Touko Laaksosen taidetta. Esitystä värittivät kuvat Toukon häpeilemättömistä runsaista miesfiguureista joita rakastamme.
Arell totesikin Tom of Finland -hahmojen olevan samaa jatkumoa taidehistoriasta tutumpien runsaiden naisfiguurien kanssa.
”Mallisto toimii suomalaisten suvaitsevaisuuden mittarina”
Toimitusjohtaja Jukka Kurttila totesi, että Tom of Finland -mallisto toimii suomalaisten suvaitsevaisuuden mittarina. Samaan aikaan Eduskuntatalolla lakivaliokunta torjui jälleen tasa-arvoisen avioliittolain. Suomi kaipaa lisää Finlaysonin kaltaisia yrityksiä.
Mallisto julkistettiin tänään, mutta kuhina alkoi jo maanantaina medialle lähetetystä kutsusta. Amerikkailainen julkaisu myös vuosi malliston julkisuuteen sovittua aikaisemmin eilen illalla. Sosiaalisessa mediassa mallistosta puhuttiin siis jo ennen julkistusta paljon.
– Yhteydenotoista yhdeksän kymmenestä on ollut peukuttavaa, totesi Kurttila.
Kohderyhmänä on globaali homoyhteisö
Tom of Finland -malliston suurimpana kohderyhmänä on koko globaali homoyhteisö, Kurttila sanoi ja totesti markkinoiden olevan suuret ja täynnä mahdollisuuksia.
Finlaysonin ulkomaan liiketoimintojen operatiivisen johtajan Risto Voutilaisen (kuvassa vasemmalla) mukaan tavoitteena on kasvattaa ulkomaan toimintoja vaiheittain seuraavien vuosien aikana. Tänään tuotteet lanseeraattiin 18 maassa ja verkkokaupat toimittavat tuotteita 31 maahan. Seuraavassa vaiheessa myynti laajenee länsimaista Aasiaan Japaniin ja Etelä-Koreaan.
”Ei ollut helppoa löytää mieshahmoja, joilla on housut jalassa”
Finlaysonin suunnittelija Sami Vulli (kuvassa) vastasi malliston suunnittelusta.
– Mallistoon oli vaikea löytää Touko Laaksosen tuotannosta mieshahmoja, joilla on housut jalassa, totesi Vulli.
Finlayson kohtasi myös ongelmia malliston valmistuksen kanssa. Kaikki tehtaat eivät suinkaan suostuneet tekemään liinavaatteita Touko Laaksosen rehevistä mieshahmoista, kertoi Voutilainen QX:lle.
Finlaysonin uusi johto Petri Pesonen, Jukka Kurttila ja Risto Voutilainen ja suunnittelija Sami Vulli ryhmäkuvassa.
Finlaysonin Tom of Finland -tekstiilimallistoon kuuluvat Fellows ja Face to Face -kuosit. Saatavilla on pussilakanoita, tyynyliinoja, kylpy- ja käsipyyhkeitä ja kauppakassi. (Kuva Finlayson, kaikki muut kuvat QX / Sami Montell.)
Päivitetty 2020-05-08