Monet vuodet Francis Lee työskenteli näyttelijänä. Hänet voi nähdä muun muassa TV-sarjassa Midsomerin murhat ja Mike Leighin elokuvassa Mullin mallin (Topsy Turvy). Sitten hän päätti ryhtyä elokuvaohjaaksi ja on nyt onnistunut elokuvallaan God´s Own Country, osittain omaelämänkerrallisella maaseudulle Yorkshireen sijoittuvalla kasvukertomuksella.

– En kokenut siellä koskaan mitään ennakkoluuloja. Ihmisiä kiinnostaa enemmän kuka sinä olet, kuin se kenen kanssa maakaat, kertoo Lee QX:lle.

Tapasin Leen elokuvafestivaalilla Berliinissä, missä hänen elokuvansa esitettiin. Muutamaa viikkoa aikaisemmin Lee oli The Sundance Film Festival -tapahtumassa, missä hän suureksi hämmästyksekseen voitti palkinnon parhaasta ohjauksesta.

– Jo se, että pääsin mukaan oli iso juttu. Se, että sitten voittaa merkittävän palkinnon, on liki käsittämätöntä, sanoo Lee tuuhean partansa takaa.

God´s Own Country, jonka Lee ohjauksen lisäksi myös käsikirjoitti, sijoittuu maalle Yorkshireen. Johnny (Josh O’Connor) asuu iäkkään isänsä ja äitipuolensa kanssa tilalla, jossa elämä on rakaa ja kovaa. Johnny lapio lantaa, hoitaa eläimiä. Vapaa-ajallaan hän ryyppää rankasti ja paneskelee nuorten miesten kanssa. Elämä on toivotonta ja hän kaipaa jotain muuta. Se saapuukin Gheorghen (Alec Secareanu) muodossa, romanialaisen siirtotyöläisen, joka saapuu tilapäiseksi avuksi tilalle. Kun hän ja Johnny asuvat kodassa karitsoja kaitsiessaan, alkaa tapahtua. He harrastavat seksiä mudassa kodan ulkopuolella, siitä alkaa sitten kaikkea muuta kuin ongelmaton suhde.

– Kasvoin itse samalla alueella, isäni oli lampaankasvattaja ja asun vieläkin seudulla, sanoo Lee.

– En ole aikaisemmin nähnyt maisemaa kuvattuna samalla tavoin. Se kuvataan usein äärimmäisen kauniina, mutta todellisuudessa se on kylmä ja märkä ja mutainen ja eristäytynyt. Sinne ei mennä kävelylle. Se ei ole kaunis ja halusin kuvata sen sellaisena kun sen näin ja näen.

Hän ei paljasta, milloin hän itse tuli kaapista, mutta tarkoittaa, että maaseudulla ei ollut homofobiaa sillä tavalla kuin yleisesti kuvitellaan.

– Se ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Ihmiset eivät välitä.

Sen sijaan maahanmuutto voi olla ongelma ja sitä Lee kuvaa otoksella, missä eräs mies hyökkää Gheorghen kimppuun paikaillisessa pubissa.

– Työskentelin yhdessä otteessa romuttamolla ja siellä tapsin romaanin, joka oli tullut Englantiin paremman elämän toivossa. Häntä oli kohdeltu uskomattoman huonosti ja se hävetti minua ja halusin ottaa sen mukaan elokuvaani.

Johnnyn homouden hyväksyminen käsitellään elokuvassa niin, että hänen äitipuolensa löytää lattialta käytetyn kondomin. Hän vetää sen vain vessasta alas, eikä siitä sen enempää.

– Perhe tarvitsee hänet tilalla, ilman Johnnya ei tilan töitä saataisi tehtyä. Ja he näkevät miten Gheorghen seura saa hänet pehmenemään, hänestä tulee hauskempi, enää hän ei ole hiljainen jurottaja. Joten he tukevat häntä.

– Aluksi, kun hän kohtaa Gheorghen, on Johnnyn asenne ”nain kanssasi, mutta mitään suhdetta meillä ei tule olemaan ja tunteet ovat vaarallisia”. Mutta vähitellen hän muuttuu.

Seksikohtaukset ovat pitkiä ja suhteellisen aitoja. Sanon, että ne tuntuvat improvisoiduilta ja Lee nauraa.

– Päinvastoin. Ne ovat äärimmäisen harkittuja. Jokainen liike on käsikirjoituksessa, joten näyttelijäni tiesivät täsmälleen mitä tulisi tapahtumaan. Ensimmäistä seksikohtausta, sitä joka tapahtuu ulkona, harjoittelimme lämpimässä tilassa. Tiesin, että kuvaisimme ulkona hämärässä, jotta valo olisi oikeanlainen ja meillä olisi vain vähän aikaa. Lupasin heille, että ottoja tulee korkeintaan kaksi.

– Aloimme rakentaa hahmoja kolme kuukautta ennen kuvauksia, kirjoitimme elämänkerrat molemmille, syntymästä alkaen ja eteenpäin. Kuvaukset tehtiin aikajärjestyksessä, halusin saada mukaan maiseman muutoksen talvesta kevääseen. Tämä tarkoittaa, että periaatteesta en antanut heidän tavata ennen kuvauksia, jotta heidän suhteensa todellisuudessakin kehittyisi samanaikaisesti kuin tarinassa.

– Näytteleminen on vaikeaa, pitää olla jokin muu kun iso joukko ihmisiä seisoo ja katsoo ja sinua. Minun tehtäväni oli saada heidän olonsa varmaksi, niin ennen kuvauksia, kuin niiden aikana, ja niiden jälkeenkin.

Lee oli myös tarkka valitessaan kameran takaista tiimiään, etenkin kuvaajaa.

– Oli välttämätöntä, että se olisi joku jonka he tuntisivat ja pystyisivät samaistumaan häneen, koska lähikuvia oli tulossa runsaasti ja hän olisi fyysisesti todella lähellä heitä.

Lee lähetti myös O’Connorin ja Secareanun maalle opettelemaan työtä ihan oikeasti, siihen kuului muun muassa avustaminen lampaan synnytyksessä.

– Kaikki mitä näet on aitoa. Halusin, että se tuntuu kuin osalta maisemaa.

God´s Own Country on parhaillaan nähtävissä elokuvateattereissa Suomessa.