Pridekuukausi on päättynyt, mutta pridetapahtumat ovat jakautuneet vuoden ympäri ja ympäri maailman, viime viikonloppuna vietettiin jättiprideja Amsterdamissa ja Tukholmassa. Pridekulkueiden perinne alkoi käveltynä mielenosoitusmarssina, etenkin vasemmistolaisimpien suuntausten mukaan pride pitäisi näille juurilleen palauttaa, suuryritysten läsnäolo, liiallinen kaupallisuus – ja liiallinen viihteellisyys nähdään priden tarkoitukselle haitallisina ja vieraina. Ihmisoikeuksia varmasti edistävät parhaiten mahdollisimman suuri näkyvyys ja hyvät resurssit, missä maksukykyisten ja -halukkaiden yritysten syvät taskut ovat mahdollisuus, eivät uhka. Samalla saadaan sitoutettua merkittäviä työllistäjiä ja yhteiskunnallisia toimijoita arvokkaaseen asiaan, kun ne haluavat mukaan näkyvään tapahtumaan. Niin sanotusti win-win. Me myös elämme kapitalistisessa kulutuskulttuurissa, miksi se ei näkyisi myös pridejuhlinnassa?

On kuitenkin yksi seikka, jota pridekulkueiden osalta kannattaisi miettiä.

Helsingin Pridessakin oli tänä vuonna useita rekkoja, niitä on yleisesti käytössä muissakin isoissa pridekulkueissa. Rekat tarjoavat usein musiikilla höystetyn aitiopaikan pridekulkueessa, aggregaatti pitää musiikin soimassa ja polttoainetta vie myös kävelyvauhtia mateleva ajoneuvo, kyydissä on korkeintaan pari tusinaa suurten massojen osallistuessa kulkueeseen kävellen. Bilemusiikki tekee hyvää kulkueen ilmapiirille, luo tunnelmaa ja auttaa jaksamaan pitkällä kävelyrupeamalla. Mutta vaikka rekan lavalla olisi miten tehokas äänentoisto, se ei kanna pitkässä kulkueessa kovin kauas, suurin ilo siitä on rekan lavalla oleville ja aivan sen läheisyydessä. Musiikin tarjoamisella kulkueen rekkoja ei siis voi perustella, eikä muutenkaan kun suurin osa osallistujista kävelee. Aina jossain päin maailmaa kulkueen kulkuneuvoista on somistettu fantastisia spektaakkeleita, mutta meillä sellaisia ei ole näkynyt, sellaisella toki on erilainen arvo kulkueen lisänä.

Mutta entä jos rekat jätettäisiin kokonaan pois? Autoilua pyritään vähentämään ja kävelyä suosimaan myös kaupungin kehittämisessä, miksi sitten ei pridekulkueessa? Musiikin saa halutessaan mukaan vaikka useammalla samaan soittolistaan synkronoidulla kannettavalla kaiuttimella.