Elon Musk osti sosiaalisen median alustan Twitterin melkoisen shown jälkeen 28. lokakuuta 44 miljardilla dollarilla. Yksi hänen päätavoitteistaan oli ”lisätä sananvapautta” alustalla, samalla hän lupasi jatkaa ”taistelua vihapuhetta ja ahdistelua” kohtaan.

Media Matters ja amerikkalainen hlbtq-järjestö GLAAD ovat julkaisseet tuoreen raportin, jonka mukaan sanan ”groomer” käyttö hbtq-fobisessa yhteydessä lisääntyi tutkimuksessa seuratuilla Twitter-tileillä 1200 prosenttia. Tarkempina lukuina kyseinen sana esiintyi 27. syyskuuta ja 27. lokakuuta välisenä jaksona 3600 kertaa ja seuraavalla jaksolla 28.10.-28.11. jo yli 48000 kertaa.

Ennen Muskin Twitter-kauppoja 28.10.2022 termi ”groomer” oli määritelty vihapuheeksi, kun sitä käytettiin puhuttaessa hlbtq-ihmisistä, kertoo Media Matters.

 

Groomer on Yhdysvalloissa käytetty poliittisesti latautunut termi, jota republikaanipoliitikot ja heidän kannattajansa käyttävät hlbtq-ihmisistä ja heidän liittolaisistaan manipuloidakseen ja edistääkseen hlbtq-vastaista lainsäädäntöä. Termin käyttäjät ovat usein itse todellisia groomereita (alaikäisiä seksuaalisesti saalistavia henkilöitä), määrittelee Urban Dictionary (toim. huom.)