Kuva: Bruce Weber
Yksi Yhdysvaltojen tunnetuimmista luksustavarataloketjuista, Barneys New York, käyttää tuoreimmassa kampanjassaan pelkästään transsukupuolisia malleja. Uraauurtavan kampanjan on ikuistanut yksi muodin ja amerikkalaisen elämäntavan arvostetuimmista kuvaajista, Bruce Weber, joka tunnetaan muun muassa Bear Bond -kuvasarjastaan.
Kampanjaan eri puolilta Yhdysvaltoja etsityt mallit edustavat eri sosioekonomisia, etnisiä ja transsukupuolisia muotoja. Osa heistä tienaa jokapäiväisen leipänsä mallimaailmassa, mutta suurimmalla osalle kokemus muun muassa Balenciagan ja Lanvinin vaatteiden esittelystä oli ensimmäinen laatuaan. Itse mallien lisäksi kuvissa esiintyy heidän perheenjäseniään. Osana kampanjaa on myös julkaistu Vanity Fairin toimittajan Patricia Worthyn laatimat haastattelut lyhytelokuvan muodossa.
Transsukupuoliset ovat edelleen harvinainen näky muotimaailman kuvastossa. Uraauurtavan Kampanjan isä on Barneysin luova johtaja Dennis Freedman. Hän halusi nostattaa tietoutta transihmisistä, koska koki heidän oikeuksien jääneen jälkeen LGB-yhteisöjen kehityksestä yhteiskunnassa.
Mallina nähty Valejtin de Hingh totesi asioista tulevan hyväksyttäjä kapitalistisessa kulutusyhteiskunnassa vasta, kun niistä tulee markkinoitavia. ”Kampanja toteutettiin niin rehellisesti ja niin kauniisti ja niin suurella tinkimättömyydellä. Se on todella tärkeä, suuri projekti”, de Hingh lisäsi.
Bruce Weberin ohjaama Not Your Usual Bedtime Story -lyhytelokuva
Lähteet: NY Times