Tänään maanantaina 1.12. vietetään Maailman aids-päivää jo 26. kerran. Maailman aids-päivän tavoitteena on hiv-tietoisuuden lisääminen, hiv-tartuntojen ennaltaehkäisy sekä hiv-tartunnan saaneiden oikeuksien vahvistaminen.

Maailman Terveysjärjestö WHO julisti vuonna 1988 Maailman aids-päivän 1. joulukuuta vietettäväksi teemapäiväksi. Suomessa Maailman aids-päivää on vietetty siitä lähtien.

Maailman aids-päivän toimikuntaan kuuluu Hiv-tukikeskus, Positiiviset ry, Pro-tukipiste, Seta, SHAS ry, Suomen lähetysseura, SPR ja Väestöliitto.

Teemapäivänä järjestetään monenlaisia tapahtumia ympäri suomea. Koko Maailman aids-päivän ohjelma on luettavissa osoitteessa www.maailmanaidspaiva.fi.

Monet kansainväliset suuryritykset tukevat aidsin vastaista työtä. RED-kampanjaan osallistuvat Coca-Cola ja Apple.

Coca-Colan ja (RED)in kampanjassa on mukana musiikkimaailman tähtiä. Kampanja käynnistyi Queenin aiemmin julkaisemattomalla kappaleella, jossa laulaa vuonna 1991 aidsiin menehtynyt Freddie Mercury. Lisäksi  mukana ovat Wyclef Jean & Avicii, Aloe Blacc ja OneRepublic.

Apple on aloittanut kampanjan sovelluskaupassaan. Esimerkiksi Zyngan CSR Rasing-pelin fanit voivat ostaa RED-teemaisen Mercedes-Benz AMG GT:n ja EA mobilenFIFA 15:sta pelaajat saavat osallistua erityiseen RED-turnaukseen.

RED-kampanjan tavoitteena on kannustaa ihmisiä yhdistämään voimansa ja jakamaan aidsiin liittyvää tietoa sekä tekemään lahjoituksia. REDin perustivat muusikko Bono ja Bobby Shiver vuonna 2006.

Lähteet: Hiv-tukikeskus, Markkinointi ja mainonta