Pirkanmaan Setan hallinnoima Sinuiksi – valtakunnallinen tuki- ja neuvontapalvelu toivoo saavansa palautetta palvelua käyttäneiltä.
– Palveluumme tuli vuonna 2014 yli 700 yhteydenottoa. Tällaiselle matalan kynnyksen asiakaspalvelulle on tarvetta. Saamme paljon kiitosta tehdystä työstä, koetusta hyödystä kuin myös tärkeää kritiikkiä mm. vastausaikojen venymisestä. Ajoittain palvelussa oli ruuhkaa ja vastaamiseen meni enemmän aikaa kuin luvattu viikko, kertoo palvelun toiminnanjohtaja Mikko Väisänen.
Väisänen kertoo, että tyypillisiä yhteydenoton syitä ovat hallittu ulostulo, itsemäärittely eli seksuaalisen suuntautumisen ja/tai sukupuoli-identiteetin miettiminen omakohtaisesti, perheenjäsenen tai läheisen kohtaaminen, sosiaaliset paineet, vähemmistöstressi, itsesyrjintä, seksi, seksuaalisuus, seurustelun aloittaminen, yksinäisuus, vihapuhe, kiusaaminen, eheyttäminen tai muu syrjintäkokemus, homo- ja transfobian käsittely ja vertaisten tavoittaminen.