Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo Markkinointi ja Mainonta -lehden haastattelussa ToF-tuotteiden merkityksestä yritykselleen.
Puolitoista vuotta sitten Finlayson, yksi Suomen vanhimmista yrityksistä, oli kyllä tunnettu, mutta brändi oli virttynyt. Mainostoimisto Bob The Robotin toimitusjohtaja Jukka Kurttila ja copy Petri Paasonen ja EY:n yritysjärjestelyiden johtaja Risto Voutilainen ostivat Finlaysonin ja asiat alkoivat muuttua.
– Kaikki tunsivat Finlaysonin, mutta se ei herättänyt mitään tunteita, sanoo Kurttila haastattelussa.
– Kun toimme Tom of Finlandin markkinoille niin joku sanoi, että tuhositte sitten vanhan brändin.
Jukka Kurttila (vasemmalla), Petri Paasonen ja Risto Voutilainen ToF-tekstiilien lehdistötilaisuudessa 20.11.2014 Vanhalla. Kuva: Sami Montell
Kurttila kertoo Tom of Finlandin merkityksen Finlaysonille olleen valtavan. Runsaasti huomiota herättänyt mallisto toi kuluttajia kauppoihin ja he löysivät siten muutkin Finlaysonin tuotteet. Kyseessä ei ollut pelkkä markkinointikikka. Finlayson panostaa suvaitsevaisuuteen muutenkin. Yritys on muun muassa toimittanut 5 000 pussilakanaa pakoilaiskeskuksiin.
– Ei yritysten pidä seisoa hiljaa ja vain tarkkailla mitä maailmassa tapahtuu. Meillä on moraali ja meidän arvoihimme kuuluu suvaitsevaisuus. Ei riitä, että siitä hölistään vain juhlapuheissa, Kurttila toteaa.
Finlaysonin ToF-tekstiilit olivat näkyvästi esillä myös QX Gay Gaalassa Helsingissä helmikuussa 2015 ja Finlayson olikin yksi pääyhteistyökumppaneista sekä Helsingin että Tukholman QX Gay Gaaloissa merkittävällä ja näkyvällä panostuksella. Kuvat Helsingin gaalasta Savoy-teatterissa. Ylimpänä Bear Park Cafen Mikko Autio kokeilee kaapista tuloa Finlaysonin avulla. Alempana gaalan juontaja Maria Sid Mert Otsamon suunnittelemassa leningissä, joka tehtiin Finlaysonin Fellows ToF-kankaasta. Kuvat: Tero Heino
Kurttilalla ei kuitenkaan ole kalenterissaan listaa suurista yhteiskunnallisista kannanotoista.
– Ne eivät ole itsetarkoitus. Jos sydän sanoo, että jotain pitää tehdä niin sitten teemme sen.
Kodin tekstiilien markkinat painuivat yli 14 prosenttia, mutta Finlayson kasvatti vertailukelpoista liikevaihtoaan viidenneksellä. Liikevoittoprosentti ennen poistoja on lähes kymmenen eli kymmenen kertaa enemmän kuin 2014.
Lähde: Markkinointi ja mainonta 18.12.2015
Päivitetty 2020-05-08