Klarna tutki ostodataa kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välillä ja monissa tuotekategorioissa on selkeää myynnin nousua nyt, kun Prideä päästiin taas juhlimaan rajoituksitta. Tiettyjen kategorioiden suosio voi toki myös heijastella tämän hetken trendejä, kertoo Klarnaakin edustavan Boun Helena Lindström QX:lle.
Esimerkiksi kun verrataan kesäkuuta 2022 kesäkuuhun 2021, Pride-teemaisten, paksujen hiuspantojen myynti on kasvanut peräti 860 prosenttia, sukkien 159 prosenttia, tarrojen 357 prosenttia, uimapukujen 284 prosenttia ja t-paitojen 130 prosenttia.
Yksi tuote pistää silmään, kun katsotaan tippuneita myyntejä: pride-teemaisia maskeja on myyty kesäkuussa 2022 peräti 65 prosenttia vähemmän kuin kesäkuussa 2021.
– Ei ole yllätys, että maskien myynti on tippunut niin paljon edellisvuodesta, jolloin maskisuositus oli Suomessa vielä voimassa. Nyt trendaavat selkeästi taas tuotteet, jotka voi vetää ylleen lähtiessään porukalla juhlimaan Prideä, Klarnan Consumer Behavior Expert Carl Lindahl arvioi.
Pride-kuukausi totta kai vaikuttaa myynteihin myös kuukausitasolla, ja tänäkin vuonna monia tuotteita on myyty huomattavasti enemmän kesäkuussa kuin alkuvuonna.
Kun verrataan tammi–toukokuuta 2022 kesäkuuhun 2022, huomataan, että kesäkuussa esimerkiksi pride-teemaisten kassien myynti on kasvanut 94 prosenttia, Converse-tennareiden 526 prosenttia, korvakorujen 53 prosenttia, sukkien 66 prosenttia, tarrojen 72 prosenttia, pillien 109 prosenttia, henkselien 213 prosenttia, t-paitojen 184 prosenttia ja kuvioidun koristeteipin, “Washi-teipin” 317 prosenttia.
*Pride-tuotteiden myyntidata muodostettiin käyttämällä datan koonnissa sateenkaari- ja pride-termejä yhdessä tuotteen kategorian kanssa, esimerkiksi “pride + kassi” tai ”sateenkaari + hiuspanta”
* Klarnan ostoindeksi lasketaan perustuen myytyjen tuotteiden määrään, ja se kuvastaa trendejä riippumatta koko kategorian myynnin kasvusta. Data muodostuu Klarnalla tehdyistä verkko-ostoksista suomessa kesäkuusta 2021 kesäkuuhun 2022.
Päivitetty 2022-09-02